Wednesday, February 10, 2010

Hasil Keringat, Puas Hati, Lihat Sendiri

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Bermula Sabtu 6 Feb 2010 aku seorang diri bertindak untuk membina Kolam Ikan, Pagola dan Gazebo sendiri tanpa mengupah sesiapa, alkamlumlah upah begitu mahal, tak larat dibuatnya kocek akuni.

Sebenarnya dah lama aku nak buat projek 3 serangkai ni, aku dah gali kolam ikan dekat setahun, mula-mula kecik sekarang dah lebar sebab tebingnya runtuh dek hujan yang kerap turun.

Dalam kolam ni dah ade 4 ekor ikan keli, aku beli kat pasar, mula-mula beli nak makan, tapi sampai rumah aku tengok masih hidup lagi, aku bor aje dalam kolam yang berair kuning tu (air tanah merah), aku tengok hidup lagi sampai sekarang. tiap malam aku bagi makan keli ni roti gardenia, sebab dia ikut cam tuannya gak, tapi tak dela sampai aku sapukan jem ngan butter cam aku makan, mampus lah nanti ikantu.

Sekarang aku dalam projek nak dirikan Pagola, aku dah belanja banyak gak, bahan dari kayu resak semuanya, mahal gila tu, kayu 4"x4"x8' harganya RM12.50 sekaki, kira ajelah sendiri kalu 4 batang yang sama saiz. Tu belum kayu palang-palang yang kat atasnya, "First" perbelanjaan dah lebih RM1,300.00, Itu belum kos untuk Gazebo ngan Kolam ikan lagi, mungkin belanjanya dekat RM5,000.00, jadi aku buat 1 projek 6 bulan sekali, kalu 3 projek jawabnya setahun setengah la baru siap hehehehe.





Kerja-kerja memotong kayu dan mengukir palang-palang pagola sedang giat dijalankan. Tak sempat tukar uniform kerja.

Nanti aku uploadkan gambar-gambar kerja-kerja permulaan sampai siapla, jadi selalula mampir di blog aku ni.

Wasallam.

No comments:

Post a Comment