Tuesday, November 24, 2009

Pindah rumah kampung

Assalamualaikum wr. wbkt.

Walaupun dah terlambat tapi aku kira ia untuk ingatan aku dan semua keluarga.
Aku mula berpindah kerumah baru di kampung bersebelahan rumah ibu dan emak saudaraku di Lot 1142, Batu 4, Kg. Pendamar, 41200 Klang. Tel 03-31678564 pada 1 Rejab 1430H bersamaan 24 Jun 2009 hari Rabu.


INILAH RUMAHKU DI SEBELAH RUMAH IBUKU (2 tingkat, 5 bilik tidur, 5 bilik air dan 2 setor)
3 malam berturut-turut aku dan keluarga terdekat membaca surah Al-Baqarah, Alhamdulillah semuanya selesai, aku berpindah walaupun masih belum 100 persen siap sebab masih ada yang belum di touch-up finishingnya.

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

Surah Al-Baqarah ayat ke 286

Walau bagaimanapun aku masih berhutang lagi kos membiayai rumah aku tu, tak yah lah sebut berapa reganya umah tu.

Jika ketika berhutang memerlukan tulisan, demikianjuga tatkala ianya di'halal'kan atau dalam kata lain, disedeqahkan oleh si pemberi hutang.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ

Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermu`amalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Dan janganlah penulis enggan menuliskannya sebagaimana Allah telah mengajarkannya, maka hendaklah ia menulis"
(Surah Al-Baqarah Ayat 282)

Wassalam.

No comments:

Post a Comment